تبلیغات
زندگیتان را متحول کنید - اصول تغذیه در دوران سالمندی زندگیتان را متحول کنید - اصول تغذیه در دوران سالمندی
×دانلود اپلیکیشن
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : زندگی زیبا
نویسندگان
جستجو

زندگیتان را متحول کنید
بهترین مطالب روز




برای جلوگیری از مشکلات عاطفی و احساسی در سالمندان، بهتر است به عادات غذایی آن ها احترام گذاشت و هر نوع تغییر با ملایمت و به شکلی  دوستانه ایجاد شود.

گل محمدی - مرکز مشاوره
تغذیه سالمندی

پرسش: در رژیم غذایی افراد سالمند چه نکاتی می بایست رعایت شود؟

١. نحوه سرو غذا مورد پسند باشد و در مکان مناسبی میل شود.
2. برای جلوگیری از مشکلات عاطفی و احساسی در سالمندان، بهتر است به عادات غذایی آن ها احترام گذاشت و هر نوع تغییر با ملایمت و به شکلی  دوستانه ایجاد شود.
٣. در صورت وجود بی خوابی و کم خوابی از دادن چای و قهوه پیش از خواب خودداری شود.
4.  در کم خوابی، مصرف یک لیوان شیر ولرم پیش از خواب موثر است.
5. در صورت تمایل به مصرف یک غذای کامل،‌ باید وعده ی سنگین را برای ناهار توصیه کنیم.
6. در سالمندانی که به دلیل داشتن دندان های مصنوعی قادر به جویدن غذا نیستند، غذاهای زیر توصیه می شود: برنج نرم به صورت کته، گوشت های نازک قیمه ای آب پز و نرم، سیب زمینی پخته و پوره شده، سبزی های پخته و پوره شده، آب میوه، نان های نرم و مکمل دار، مرغ پخته و آب آن، تخم مرغ پخته، شیر، ماست و پنیر.
7. گوشت های کم چرب شامل: ماهی، مرغ بدون پوست، گوشت گوساله ی تازه به صورت خورشتی و بیفتکی، دنده، فیله ران و سردست.
8. تخم مرغ بهتر است به صورت یک روز در میان و یا دو روز در میان، استفاده شود و در صورت کلسترول خون بالا مصرف آن ممنوع است.

در سالمندانی که به دلیل داشتن دندان های مصنوعی قادر به جویدن غذا نیستند، غذاهای زیر توصیه می شود: برنج نرم به صورت کته، گوشت های نازک قیمه ای آب پز و نرم، سیب زمینی پخته و پوره شده، سبزی های پخته و پوره شده، آب میوه، نان های نرم و مکمل دار، مرغ پخته و آب آن، تخم مرغ پخته، شیر، ماست و پنیر.


9. با توجه به مشکل یبوست در اکثر سالمندان مصرف کافی مایعات و مواد پُر فیبر نظیر نان سبوس دار و سبزیجات و میوه هایی مثل گلابی ،‌آلو ،‌زردآلو اهمیت دارد. 
10.  برخی از سالمندان ممکن است مبتلا به فشار خون بالا باشند؛ در این موارد،‌ رژیم غذایی کم نمک و در صورت نیاز کاهش وزن پیشنهاد می شود.
11. برای متنوع کردن برنامه ی غذایی می توان در تهیه انواع فرنی و پوره به جای آرد گندم از جو سیاه، ارزن، ذرت، جو و گندم استفاده کرد.
12. سیب به دلیل داشتن پکتین زیاد باعث کاهش چربی و کلسترول می شود؛ بنابراین بهتر است روزانه یک تا دو عدد سیب میل شود.
13. اضافه کردن پودر فندق و بادام به حریره ها و پتاژهای غلات برای تأمین منیزیم ضروری به نظر می رسد.

توصیه های تغذیه ای در خصوص ارتقاء سلامتی سالمندان

- کاهش مصرف نمک در برنامه غذایی روزانه برای کاهش فشار خون و احتباس آب در بدن
- کنترل وزن و مناسب نگه داشتن آن با توجه به نوع استخوان بندی
- رعایت تنوع در گروه های غذایی مختلف
- پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده
- مصرف گروه شیر و لبنیات در روز
- مصرف کمتر گوشت های قرمز و استفاده بیشتر از مرغ و ماهی و حبوبات جهت تأمین پروتئین
- مصرف کمتر غذاهای پُر کالری نظیر شیرینی، ‌شکر، آب نبات و کیک خامه ای
- مصرف مستمر سبزیجات خام جهت تأمین فیبر غذایی
- مصرف میوه های غنی از ویتامین A , C
- کاهش مصرف سبزیجات نفاخ مثل گل کلم، کلم و ...
- افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده
- کاهش مصرف نوشابه های گازدار و کافئین دار
- استفاده از ادویه جات و گیاهان معطر جهت بهبود طعم و مزه و بوی غذا
- استفاده از 3 تا 6 لیوان آب در طول روز
- مصرف حداکثر 3 عدد تخم مرغ در هفته
- عدم مصرف چای و قهوه قبل از خواب
- مصرف حداقل غذاهای دودی و کنسرو شده
- عدم مصرف سس های چرب (مانند مایونز) برای سالاد و سبزیجات پخته، استفاده از ماست بجای سس های چرب
- قرار گرفتن در مقابل نور خورشید جهت کسب ویتامین D





نوع مطلب :
برچسب ها : سالمندان، احترام به سالمندان،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 22 مرداد 1394 :: نویسنده : زندگی زیبا
نظرات ()
جمعه 6 مرداد 1396 09:47 ب.ظ
Hola! I've been following your weblog for a while now and
finally got the bravery to go ahead and give you a shout
out from Humble Tx! Just wanted to say keep up the excellent work!
جمعه 6 مرداد 1396 07:20 ق.ظ
Wonderful post! We are linking to this particularly great article on our website.
Keep up the good writing.
دوشنبه 5 تیر 1396 01:38 ق.ظ
Hi my family member! I wish to say that this article is amazing, great written and include almost all important infos.
I would like to look extra posts like this.
دوشنبه 22 خرداد 1396 09:14 ب.ظ
Pretty component to content. I just stumbled upon your
web site and in accession capital to say that I acquire
actually enjoyed account your blog posts. Anyway I'll be subscribing on your feeds or even I achievement you get
admission to constantly quickly.
پنجشنبه 18 خرداد 1396 08:23 ب.ظ
whoah this weblog is fantastic i love studying your posts.
Stay up the great work! You realize, lots of people are
searching around for this info, you can aid them greatly.
شنبه 13 خرداد 1396 06:07 ق.ظ
Thanks for one's marvelous posting! I genuinely
enjoyed reading it, you can be a great author.

I will make sure to bookmark your blog and will often come back someday.
I want to encourage you to continue your great work,
have a nice afternoon!
دوشنبه 1 خرداد 1396 07:45 ب.ظ
Very shortly this web page will be famous among all blog visitors, due to it's nice articles
جمعه 29 اردیبهشت 1396 09:56 ق.ظ
Inspiring story there. What happened after? Thanks!
جمعه 1 اردیبهشت 1396 07:29 ب.ظ
Hello, I enjoy reading all of your post. I wanted to write
a little comment to support you.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 05:08 ق.ظ
Incredible story there. What occurred after? Take care!
دوشنبه 28 فروردین 1396 09:11 ق.ظ
It's in reality a nice and useful piece of info. I am glad that you simply shared this helpful information with us.
Please keep us informed like this. Thank you for sharing.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 11:16 ق.ظ
This website was... how do I say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me.
Many thanks!
جمعه 18 فروردین 1396 07:23 ق.ظ
I'd like to find out more? I'd like to find out more details.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر